Zdroj: TechCrunch, Avaaz
Pred voľbami do európskeho parlamentu Facebook odstránil 77 stránok a 230 účtov, ktoré sledovalo 32 miliónov ľudí. Odstránené stránky a účty šírili ultrapravicovú propagandu. Ako je to už u Facebooku zvykom, neprišli na to sami, ale upozornila ich na to organizácia Avaaz vo svojej správe. Obsah týchto stránok a účtov bol videný 533 miliónov krát za 3 mesiace.
Avaaz sledoval a hľadal niekoľko mesiacov propagandu na Facebooku a výsledkom je správa, ktorú si odporúčam pozrieť (UPOZORNENIE pre slabšie povahy, obsahuje aj nepríjemné fotky). Podľa tejto správy našiel Avaaz viac ako 500 stránok s propagandou (áno Facebook dal dole len 77). Tieto stránky vyprodukovali 67 miliónov interakcií (komentáre, like, zdieľania).
Správa sa zameriava na dezinformačný obsah a dezinformačné taktiky. Dezinformačný obsah sú nepravdivé informácie a klamstvá. Medzi dezinformačné taktiky patrí používanie fake účtov, koordinácia pri tlačení dezinformačného obsahu porušujúc pravidlá Facebooku. Existujú aj dezinformačné siete skupín a stránok využívajúce dezinformačný obsah a taktiku na šírenie propagandy.
V správe je veľa konkrétnych ukážok nepravdivých informácii. Facebook sa zmohol len na poďakovanie organizácii Avaaz a znova ako papagáj zopakoval, že sú sústredení na ochranu integrity volieb v EÚ. Tak určitééé. Na otázku TechCrunch prečo to nenašli sami, neodpovedali.
Facebook pred EÚ voľbami zavolal vybraných novinárov do svojho „war room“, aby ukázal ako bojuje proti dezinformácii. Potemkin by sa potešil. S úškrnom som vtedy sledoval komentáre niektorých naivných novinárov. Bolo jasné, že sa nechali oklamať ako cárovna Katarína II. Zatiaľ vieme, že kliky a zdieľania zarábajú. Načo na tom niečo meniť, že Facebook?
#deleteFacebook
Obrázok: Avaaz